Drakenspel

Draak uit de toren jagen

De leden zijn verdeeld in 2 groepen één verdedigend en een aanvallend team. We maken een speelveld met in het in het midden bvb 3 lege bakken bier op elkaar gestapeld. (op elkaar stapelen langs zijkant zodat ze van elkaar kunnen schuiven) Je bakent een eerste perimeter af waaruit iedereen moet blijven ongeveer op 1m van de toren. Je bakent een 2de perimeter af waar enkel de verdedigers in mogen. Het aanvallende team mag dus enkel bewegen buiten deze 2 ringen. Het is nu de bedoeling dat het aanvallende team met tennisballen het bovenste gedeelte van de toren met tennisballen van de toren gooit.

Einde spel
Het verdedigende team gooit de ballen wel of niet terug uit de perimeters zodat je kan blijven spelen tot als de toren is verwoest. Je kan er ook voor kiezen om het spel te eindigen als er geen ballen meer buiten de perimeter liggen.

Verhaal
De ridders moeten de draak verjagen uit zijn toren door met pijlen de toren te vernietigen.

Opstelling
Rode cirkel: perimeter waar niemand in mag Groene cirkel: perimeter waar enkel verdediging in mag Oranje blok: bovenste deel van toren dat vernietigd moe worden

Materiaal
Tennisballen: veel Touw / lint: perimeter afbakenen Lege bakken bier / blokken hout / …

Slapende draak

We gebruiken dezelfde perimeter als bij het vorige spel maar verwijderen de lege bakken uit de middelste cirkel. We plaatsen 2 bakken op een gelijke afstand van het midden. In het midden leggen we alle tennisballen die we hiervoor ook hebben gebruikt. We stellen een leiding aan als slapende draak. De bedoeling is dat de leden de eieren van de draak komen stelen zonder de draak wakker te maken. Als de draak wakker word (tikken) eet hij alle ridders op die niet snel genoeg weg zijn kunnen geraken. Deze ridders liggen nu ook uit het spel.

Einde spel
Het spel is gedaan als er een bepaald aantal ballen in 1 team zijn bak is. Je kan er ook voor kiezen om door te spelen tot 1 team geen levende ridders meer heeft.

Verhaal
Stelen van de drakeneieren

Materiaal
Tennisballen: veel
Touw / lint: perimeter afbakenen
Lege bakken: verzamelen van draken eieren

Opstelling
Rode cirkel: Slaapplaats van draak met eieren in
Groene cirkel: kan je gebruiken als zone waarin ze getik kunnen worden Bakken: even ver van midden

Vliegende draken

Draken kunnen natuurlijk vliegen en is het belangrijk dat we hierop zijn voorbereid dat als we op een vliegende draak zitten hier niet af vallen. We doen dit aan de hand van stoelen met nummers. We nemen evenveel stoelen als er ridders zijn. Op elke stoel komt een uniek nummer te staan. Elk lid gaat op een stoel staan en krijgt een ander willekeurig nummer op zijn / haar trui. Het is nu de bedoeling dat ze zonder de grond te raken naar de stoel met hun nummer kruipen zonder de grond te raken.

Materialen
Stoelen: evenveel als leden
Schildertape: om nummers aan te brengen op stoelen en leden
Stift: om nummer aan te brengen op tape

Tanden trekken

We gaan de draak eigenhandig te lijf en trekken zijn tanden uit! We zijn in 2 teams en lopen telkens met 1 persoon op en af om een nieuwe tand uit te trekken en naar het kamp te brengen. Elke tand heeft een willekeurige score tussen 1 en 3. Het team dat als eerste meer dan 10 punten heeft is gewonnen.

Materialen
Bierkaartjes: tanden van draak Stift: punten aanbrengen op tanden Wasknijpers: evenveel als tanden om tanden te bevestigen aan (bvb een omheining)

Drakenbloed

Na het trekken van de tanden bloed de draak heel intens. De koning wilt bewijs dat je de draak wel hebt aangevallen en eist draken bloed! Je laat de ridders weer in 2 groepen om ter snelst een papier vol verf schilderen. De verf gaan ze halen in een kom die een eindje veder staat. Enige voorwaarde maak het zo smerig mogelijk laat de leden hun voet gebruiken om de verf over te brengen of hun vingers, neus, …

Materialen
Verf: Drakenbloed Kom: om verf in te doen Groot papier: om drakenbloed op te hangen

Drakenkracht training

We testen welk team het sterkste draken temmers team is. We verdelen het speelveld in 2 doormiddel van een touw / lint. Je zet 1 team aan elke kan van het lint. Het is nu de bedoeling dat ze elkaar overtrekken naar het andere team. Ze kunnen een ketting vormen om zo verder in het andere team zijn speelveld te komen. Als de ketting onderbroken word dan zullen al deze spelers naar het andere team moeten. Zoveel mogelijk mensen in je team krijgen is dus de bedoeling.

Materialen
Touw / lint: om terrein in te delen in 2 delen

Draken ontwijken

10 bal.
Je kan deze uitbreiden door de leden te blinddoeken of een handicap te geven. Bvb op 1 been.

Materialen
Wimpels / blinddoek
Bal

Staarttrappen

Je geeft elke ridder een staart door een wimpel in zijn/haar broek te steken (of ballon aan been). Het is de bedoeling om zo lang mogelijk te overleven. Het spel is iedereen tegen iedereen. Degene die het langst zijn staart kan behouden wint. De andere mogen de staart uittrekken. Als deze volledig uit de broek is ben je er aan.

Materialen
Wimpels / ballonnen