De Kluis

Het spel de kluis is gebaseerd op het spel van de Nederlandse loterij “De kluis” en “Stuk TV”.

Verhaal:
De Daltons zijn ontsnapt uit de gevangenis en zijn op vrije voeten. Om te voorkomen dat de Daltons de enige bank in het dorp zouden overvallen beslissen de bewakers het goud en de diamanten te verspreiden. Op deze manier is het moeilijker voor de Daltons om een grote buit bij elkaar te sprokkelen.

Doel van het spel: Het doel van het spel is dat de leden goud en diamanten verzamelen zonder gepakt te worden door de bewakers. Dit goud/diamanten brengen ze naar de centrale depot (centrale bank) waar ze hier ook effectief punten voor kunnen krijgen.

Rolverdeling:
Bewakers (leiding): De leiding of ouderen van de groep zijn de bewakers, deze moeten er voor zorgen dat er geen goud / diamanten verdwijnen. Ze kunnen dit vermijden door de goudzoekers / diamantrovers aan te tikken en zo hun leven te ontnemen.
Goudkoeriers: Goudkoeriers zorgen ervoor dat de kluizen voorzien worden van nieuwe goudstaven. Ze zorgen er ook voor dat er nieuwe diamanten verschijnen in het spel. Je kan zelf kiezen of de koeriers ook mogen overvallen worden.
Centrale bank: De centrale bank is de plaats waar het goud en diamanten worden binnengebracht. Hier kunnen de leden punten krijgen door het inruilen van diamanten of goudstaven.
Goudzoekers: Dit zijn de oudere leden omdat deze beperkt beschikbaar zijn en goudstaven heel erg zwaar zijn. Goudzoekers mogen enkel goudstaven binnen brengen.
Diamantrovers: Diamantrovers zijn de jongere leden en moeten op zoek gaan naar diamanten die willekeurig liggen verstopt over een afgebakende speelzone.

Spelverloop:
Je hebt bewakers en zoekers dit zijn de 2 grote groepen in het spel. De zoekers zijn onderverdeeld in “Goudzoekers” en “Diamantrovers”. De goudzoekers mogen enkel goudstaven ophalen. Deze goudstaven komen in (4) kluizen te liggen die verspreid zijn over het speelveld. De goudstaven zijn zware staven die in principe moeilijk zijn om te verplaatsen. De goudzoekers mogen dus zoveel mogelijk goud als ze kunnen in 1 keer meenemen. Er ligt niet in elke kluis altijd goud, goud wordt aangevuld door de goudkoeriers. De diamantrovers mogen enkel diamanten binnenbrengen, deze wel maar 1 per keer. Er zijn echte en nep diamanten, deze zijn niet te onderscheiden. Enkel de centrale bank weet welke diamanten effectief iets waard zijn. Op elke diamant staat een unieke nummer. Deze unieke nummer kan op de bank gekoppeld worden aan een waarde van 0 tot 5 punten. Een goudstaaf is altijd maar 1 punt waard. Een zoeker moet steeds in het bezit zijn van een geldig leven (speelkaart). Dit leven kan worden afgenomen door een bewaker als deze een zoeker tikt. Bij het aantikken van de zoeker verliest deze zijn leven en de gevonden voorwerpen. De gevonden voorwerpen moeten ter plaatsen worden achter gelaten. Dit is belangrijk want, bewakers kunnen ook worden gedood. In het speelveld zijn enkele wapens verstopt die gevonden kunnen worden door de zoekers. Als een bewaker een zoeker tikt met een wapen is deze bewaker uit het spel! De bewaker moet zich meteen begeven MET HET WAPEN naar de centrale bank. Een wapen kan maar 1 keer worden gebruikt. Een bewaker kan terug in het spel komen als de andere bewakers die nog in het spel zitten 5 goudstaven binnen brengen. Bewakers kunnen geen goudstaven uit de kluizen nemen! Deze kunnen enkel goudstaven oprapen die zijn achtergelaten na het verliezen van de buit bij het tikken van een zoeker. Diamanten hebben voor de bewakers geen waarde.

Kort:
Bewaker tikt goudzoeker: goudzoeker geeft leven aan bewaker en gaat nieuw leven halen bij centrale bank. Als de goudzoeker goudstaven bij heeft moet hij deze ter plaatsen achter laten.
Bewaker tikt diamantrover: diamantrover geeft leven aan bewaker en gaat nieuw leven halen bij centrale bank. Als de diamantrover een diamant bij heeft moet hij deze ter plaatse achter laten.
Bewaker tikt zoeker met wapen: bewaker ligt uit het spel. Bewaker neemt wapen (eenmalig gebruik) mee naar de centrale bank.
Bewaker wilt terug in spel: Een bewaker kan terug in het spel komen als er 5 diamanten worden binnengebracht door andere nog levende bewakers. Bewakers mogen enkel goudstaven binnen brengen die NIET in een kluis liggen.
Goud binnenbrengen goudzoeker: een goudstaaf die binnenkomt wordt direct omgezet naar 1 punt als de zoeker een geldig leven kan aantonen.
Diamant binnenbrengen diamantrover: een diamant heeft een variabele waarde tussen 0 en 5. De centrale heeft een lijst met alle waardes van de diamanten. Als een zoeker een diamant binnenbrengt wordt gekeken welke waarde deze heeft. Deze waarde wordt dan omgezet in punten.

Ontwerp spel

Extra toevoegingen/aanpassingen:
Leden kunnen ook een wapen kopen, dit doe je best alleen als je veel bewakers hebt.
Leden kunnen een rugzak kopen om eenvoudiger meer goudstaven te smokkelen.
In de kern (afgebakende zone rondom centrale bank) mogen enkel de diamantrovers te werk zijn. Goudzoekers moeten dus goudstaven doorgeven aan Diamantrovers (op deze manier blijven de diamantrovers actiever bezig)
Inhoud van de kluizen na verloop van tijd verplaatsen.

Materialen:
– 40 Goudstaven (zware blokken, geschilderde bakstenen, …)
– 40 Diamanten (unieke nummers, tennisballen met unieke nummer, …)
– Scorebord
– Kluizen (4 in voorbeeld)
– Wapens
– Rugzak (extra)
– Levens (speelkaarten)

Leeftijdscategorie: 6 – 30 jaar
Spelduur: variabel tussen 02:00 – 04:00
Aantal personen: 20 – …, je kan het spel inperken als je met een kleinere groep bent door bvb. enkel goudstaven te gebruiken.

Bestanden

Gebaseerd op De kluis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *